Bibliotheekmens, kunsthistoricus en "internetfreak" schrijft over onderwerpen die haar dagelijks bezighouden zoals ict & (wetenschappelijke) bibliotheken kennismanagement en webontwikkelingen.

Thursday, June 16, 2005

Wie kent wie en wie weet wat? : op zoek naar sociale netwerken binnen bedrijven

Via de weblog Elearnspace kom ik uit bij een artikel over Social Network Analysis. Ik heb er nooit zo bij stilgestaan maar binnen kennismanagement is het natuurlijk ook relevant om te weten wie bij wie te rade gaat als er een probleem opgelost moet worden of als je op zoek bent naar informatie over een bepaald onderwerp. Dit sociale netwerk geeft onverwacht veel informatie prijs. Ga maar na, iemand van wie veel informatie of kennis wordt gevraagd is een belangrijke schakel. Als deze schakel wegvalt ontstaat er een vacuum. Met het oog op de grote aantallen babyboomers die binnenkort de arbeidsmarkt verlaten is het voor te stellen dat er gaten ontstaan in de sociale netwerken. En wie vult deze gaten op?

Om erachter te komen hoe deze sociale netwerken in elkaar steken is onderzoek wenselijk. Het bedrijf waarover wordt geschreven in het artikel heeft intern een onderzoek gedaan met als uitkomst een kenniskaart.

To find out who was working with whom and how scientists were getting new ideas, they decided to map the group's professional contacts using a process called social network analysis (SNA). In an online survey, R&D managers were asked to name the 15 people they work most closely with and whom they go to for advice, as well as further details of their professional network.

Op deze manier wordt snel duidelijk welke personen veel contacten onderhouden en welke minder. De kwaliteit van de contacten wordt in dit onderzoek niet direct duidelijk. Ook geeft zo’n onderzoek weinig informatie over personen die niet vaak gevraagd worden door anderen. Zijn zij dan niet interessant genoeg om in sociale netwerken opgenomen te worden? Ik denk dat het niet zo werkt. In grote bedrijven is het vaak zo dat mensen niet precies weten wat collega’s doen of wat de interessegebieden van collega’s zijn. Zo kan het natuurlijk best zo zijn dat iemand die in hetzelfde bedrijf werkt een vraag op kan lossen maar dat je niet weet dat je bij die persoon moet zijn. Daarom zijn Wie is Wie en Wie weet/doet Wat zo ontzettend belangrijk. Zij staan wat mij betreft aan de basis van een Sociale Netwerk Analyse.

Bron: http://www.cio.com/archive/061505/km.html