Bibliotheekmens, kunsthistoricus en "internetfreak" schrijft over onderwerpen die haar dagelijks bezighouden zoals ict & (wetenschappelijke) bibliotheken kennismanagement en webontwikkelingen.

Wednesday, June 01, 2005

Dagdromen.....

Soms doe je dat even, dagdromen, zeker als de zon schijnt en de volgels fluiten. Vandaag had ik zo'n moment. Ik was Bloglines aan het lezen en dacht.... zou het interessant zijn om te onderzoeken hoe teksten beginnen, hoe ze worden aangepast op andere blogs en of je kan traceren wat er na jaren met teksten is gebeurd.

Ik zal uitleggen waar dit idee vandaan komt. Tijdens mijn studie kunstgeschiedenis heb ik moeten onderzoeken wat het eerste beeld was een bepaald onderwerp, in mijn geval het verhaal van Joris en de draak. Terug naar de Middeleeuwen dus en zelfs op zoek naar afbeeldingen in landen als Turkije en de Sovjet Unie (jammergenoeg bleef het bij plaatjes in boeken!). Steeds maar verder terug gaan totdat je niets anders meer kan vinden en dan dat beeld het 0-punt noemen. Alles wat hierna komt is van dit beeld afgeleid en vaak ook als zodanig te herkennen. Best boeiend zo'n onderzoek, heb er ook veel van geleerd.

En vandaag vroeg ik mij dus af.... zou je over een paar jaar mensen hebben die gaan onderzoeken waar de eerste teksten geplaatst zijn over een bepaald onderwerp, wie er wie heeft geciteerd en wat er uiteindelijk over is gebleven van een tekst of onderzoeken hoe bepaalde meningen zijn ontstaan. Ik verbaasde me er laatst namelijk over dat een Amerikaanse dame binnen 24 uur een reactie op mijn blog had gechreven nadat ik haar had genoemd (ze heeft zelfs een vertaalmachine de Nederlandse tekst laten vertalen :) Waarschijnlijk had zij een Google Alert ingeschakeld (best een goed idee als je wilt weten wat er met je geestelijke erfgoed gebeurd) en zodoende gezien dat er een nieuwe link was aangemaakt.

Het kan natuurlijk best zo zijn dat er helemaal niets over blijft van alle blogs die nu bestaan, dat er over 5 jaar weer heel andere dingen hip zijn, maar toch wil ik de uitdaging wel aangaan en in 2010 kijken wat er met mijn teksten is gebeurd.