Bibliotheekmens, kunsthistoricus en "internetfreak" schrijft over onderwerpen die haar dagelijks bezighouden zoals ict & (wetenschappelijke) bibliotheken kennismanagement en webontwikkelingen.

Monday, May 23, 2005

Waarom bibliotheken aan rss moeten doen

Via de weblog van Peter Scott kom ik uit bij een powerpointpresentatie (RSS and Webfeeds: A Field Guide for Librarians) van Teri Vogel (San Diego) waarin zij uitlegt waarom bibliotheken zich moeten verdiepen in RSS en webfeeds. Vaak vind ik het lastig om een powerpoint goed te lezen als degene die hem heeft gemaakt niet in de buurt is om uit te leggen waar het precies over gaat. In dit geval is het niet zo heel ingewikkeld. Maar ik ben vooral gecharmeerd van de voorbeelden die zij geeft van Amerikaanse bibliotheken die rss-feeds gebruiken -voornamelijk voor boekenlijsten.

Teri Vogels conclusie:
• Become familiar with RSS/webfeeds (concept en functie)
• Set up reader and start reading
• Talk to vendors and users
• Public Services
– Educating users (webpages, training, etc.)
– Identifying relevant feeds for you/users
– Are there PS needs that webfeeds could fill?
• Information Technology
– Working with PS to fill those needs
– Are other libraries creating webfeed-based services we should consider?

Ik ben op de hoogte van een aantal Nederlandse voorbeelden van bibliotheken die zich met rss-feeds bezighouden maar echt veel zijn het er nog niet. Onontgonnen gebied dus - het is alleen zo jammer dat mijn dagelijkse werkzaamheden weinig ruimte laten om hier eens een goed onderzoek naar te doen.