Bibliotheekmens, kunsthistoricus en "internetfreak" schrijft over onderwerpen die haar dagelijks bezighouden zoals ict & (wetenschappelijke) bibliotheken kennismanagement en webontwikkelingen.

Thursday, March 24, 2005

Know How Seminar deel 3: het proces centraal

Op donderdag 17 maart bezocht ik het derde deel van het symposium drieluik Know How. Deze keer stond het proces centraal. In een goedgevuld ochtendprogramma werd gesproken over data-, informatie- en kennismagement. ’s Middags was het tijd om kennis te delen in workshops met verschillende invalshoeken.

Marianne Herbert opende ook dit keer (net als bij deel 2 waar de middelen centraal stonden) het seminar door de gemaakte Know How Treasure Map te doorlopen. Van de Baai van Beloften, via de Valei van Collegialiteit begaf het gezelschap zich naar de Poel van Processen. Van de stad Willen, via de stad Kunnen naar het beloofde land en de stad Moeten. En voor hen die niet mee willen bestaat er Cape Escape. Een ontzettend leuke kaart waarbij direct duidelijk wordt wat de bedoeling is.
De sfeer zat er meteen goed in!

De volgende spreker was Rien van Adrighem (adviseur kennismanagement), die sprak over Intelligente businessprocessen. Waarna Ruud Böhmer (Unilever) sprak over Kennisintensieve organisaties. Wat is blijven hangen van deze presentaties is dat er maximaal 30 meter tussen personen mag zitten willen deze nog “zuiver” met elkaar communiceren, dus zonder liegen, onjuiste informatie geven en gewoon niet aanwezig willen zijn voor de ander. Het met elkaar op een campus zitten heeft dus voordelen ten opzichte van een decentrale opzet van schoolgebouwen door het hele land.
Ook interessant om te horen is dat er bij Unilever een Knowlegde Management Group bestaat die zich bezighoudt met kennismanagementoplossingen gericht op het realiseren van kritische bedrijfsdoelen, duurzame oplossingen, innovatie, advies, ondersteuning en training. Daarnaast adviseren/helpen zij bij het inrichten van Communities of Practices.

Na de twee lezingen was het tijd om met alle aanwezigen het Borgingsspel te spelen (gemaakt door Resense) - een interactief spel waarbij alle deelnemers opdracht krijgen een organisatie te vormen op basis van uitgedeelde kenniscomponenten.
Wat we na het door elkaar heen rennen hadden moeten leren is duidelijk:

  • voor een goede borging zijn heldere afspraken nodig
  • aansluiting bij het dagelijkse werk
  • kennis levert iets tastbaars op
  • geen goede borging levert een slechtere concurrentiepositie op

Al snel werd duidelijk dat “mannen in pak” vals spelen en veel punten verdienen op slinkse manieren. Hier was voor mij geen winst te behalen - maar evengoed wel leuk om te doen.

Lekker lunchen en op naar de workshops. Mijn keuze was gevallen op Proces van Kennisbeheer van Be Value en het Organiseren van de Kenniskringloop door Cibit. Toch jammer dat ik hier weinig nieuws heb gehoord.

Aan het einde van de middag was er nog een lezing van Boyd Hendriks. Het was goed dat ik ben gebleven, wat kan deze man inspirerend en grappig voordragen. Het gemis van nieuwe kennis van het begin van de middag was in een klap vergeten.

Of zoals Mediaplaza Boyd Hendriks aankondigde op de website:
Deze lezing gaat eerder over een avontuur, of een zoektocht zoals u wilt, dan over een theoretisch procesmodel dat de waarheid voorhoudt. Het is samengesteld vanuit de overtuiging dat managers die passie ruimte geven in de ontwikkeling van hun kennisintensieveprocessen en daarmee in hun organisatie, tot grote successen komen. Als ik één conclusie bij aanvang weg wil geven is het deze, "passie is managebaar", je kunt het introduceren en exploiteren, zoals kennismanagement managebaar is. Bovendien is een geslaagde introductie van passie voor kennis in iedere organisatie meer dan de moeite waard. Maar het is niet eenvoudig. In mijn bijdrage van deze middag zal ik invalshoeken en best practices behandelen, en wordt veldwerk gepresenteerd dat ik voor het aspect van passie in informatiemanagement verricht heb. Als passie voor kennisprocessen op de agenda van uw organisatie komt en u heeft een beeld wat er bij de uitrol komt kijken, dan is mijn opzet geslaagd. Het is hersengymnastiek voor strategische denkers en gereedschap voor de pragmaticus.

Twee van de drie seminaronderdelen ben ik aanwezig geweest en ik heb weer leuke, nieuwe dingen gehoord en mensen ontmoet. Ik vind het jammer dat ik de eerste van de drie gemist heb maar op de website van mediaplaza zijn alle handouts en presentaties in film te vinden.

Mediaplaza