Bibliotheekmens, kunsthistoricus en "internetfreak" schrijft over onderwerpen die haar dagelijks bezighouden zoals ict & (wetenschappelijke) bibliotheken kennismanagement en webontwikkelingen.

Thursday, March 10, 2005

leesvoer!

Gister las ik Informatie Professional de aankondiging van een vrij nieuw boek met als titel: Weblogs and Libraries (Laurel Clyde, 2004). En ik ben heel blij met dit boek want eindelijk heb dan de ondersteuning die ik wel kan gebruiken als ik collega’s uitleg dat op weblogs ontzettend interessante dingen worden geschreven. Waarom ondersteuning? Omdat collega’s mij glazig aankijken als ik het over weblogs en RSS-feeds heb. Het hebben van een weblog heeft zeker een positieve invloed op het volgen van de laatste ontwikkelingen binnen dit gebied. Soms verbaas ik me er toch over hoe weinig collega’s weet hebben van de blogwereld. Daarom stuur ik soms een url door, gewoon om even aandacht te vragen voor het fenomeen - uiteraard altijd met een entry die interessant is voor de bewuste collega.

Ik was daarom ook aangenaam verrast toen een collega van de week het volgende boek onder mijn aandacht bracht: Internetresearch van Arjan Dasselaar (2004). Hierin wordt geschreven over RSS-feeds en het gebruik hiervan als je op zoek bent naar informatie. Om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op zoekgebied is dit zeker een aanrader - volgens de collega dan.

Beide boeken zijn inmiddels aangevraagd zodat ik mijn eigen mening kan vormen. Ik wacht nu met smart op de e-mail die mij zegt dat ik de boeken af mag halen bij de uitleenbalie.