Bibliotheekmens, kunsthistoricus en "internetfreak" schrijft over onderwerpen die haar dagelijks bezighouden zoals ict & (wetenschappelijke) bibliotheken kennismanagement en webontwikkelingen.

Tuesday, February 22, 2005

Blackboard Content System

Vandaag kreeg ik een artikel onder ogen waarin Willem van Valkenburg (DTO Delft) vertelt over de keuze voor het Blackboard Content Systeem. Nu heb ik hier en daar wel eens iets gehoord over de nieuwe modules van Blackboard maar ik heb ze nog niet in het echt gezien. Ik kan me ook niet herinneren dat ik van een universiteit of hogeschool heb gehoord dat zij een of meerdere modules geïmplementeerd hebben. Ik was daarom wel verrast dat de TU Delft kiest voor Blackboard als LCMS.

Blackboard Content System is een onderdeel van de Blackboard Academic Suite. Een pakket waar ook het Learning System en het Community System onder vallen. Al met al vrij volledig als ik zo snel even de brochures doorkijk (brochures die ik tijdens de SURF Onderwijsdagen gelukkig meegenomen had, scheelde me nu namelijk weer zoekwerk).

Het Blackboard Content System richt zich op drie pijlers: collection, sharing en discovery. Binnen de pijler collection is het bijvoorbeeld mogelijk om content en files te delen en te beheren, versiebeheer te plegen en de sysadmin meer mogelijkheden te geven tot het controleren van diskruimte en het limiteren van bandbreedte. Sharing gaat uiteraard om het delen van content, het beheren van portfolio’s en het opzetten van workflows. En als laatste discovery houdt zich bezig met een leerobjectencatalogus en een hoekje voor de bibliotheek waar zij artikelen kunnen plaatsen.

Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat Blackboard hier een goede richting inslaat en met een mooi nieuw en compleet product komt. Ik ben daarom ook erg benieuwd hoe de TU Delft een en ander gaat vinden. Ik begrijp alleen nog niet waarom zij het Blackboard Content System hebben gekozen en niet het Blackboard Learning System. Daarnaast wil ik wel weten of er nog meer mensen zijn die net als ik het best wel eng vinden om alles binnen Blackboard te regelen. Het geeft mij hetzelfde gevoel als bij Microsoft, of ben ik nu aan het doomdenken en zal het allemaal wel meevallen?