Bibliotheekmens, kunsthistoricus en "internetfreak" schrijft over onderwerpen die haar dagelijks bezighouden zoals ict & (wetenschappelijke) bibliotheken kennismanagement en webontwikkelingen.

Wednesday, December 15, 2004

msn in de bieb

Op de weblog Walking Paper staat de volgende tekst:

A colleague sent me a sad email regarding Instant Messaging at her library. Evidently she was experimenting with it, hoping to increase communication within her library. The IT department found the IM software on her computer and took it off. The gall!

Steeds vaker hoor of lees je dat automatiseringsafdelingen het niet op prijs stellen dat de medewerkers gebruik maken van msn/icq en andere chat- programma's. Waarschijnlijk omdat zij bang zijn voor ellende en kapotte computer (soms ook wel waar natuurlijk). Wat deze automatiseringsafdelingen niet beseffen is dat chat er gewoon bij hoort. Mijn generatie (en ook de generaties na mij) is opgegroeid met chat en ziet het als een snelle manier van communiceren, allemaal vrij onschuldig. Ook ik gebruik op het werk msn, gewoon omdat het handig is en ik vaak geen zin heb om te lopen. En ook bij ons wordt het binnenkort verboden om msn e.d. te gebruiken. En dan... bij de pakken neerzitten... echt niet... msn heeft een online versie, hoef je niets te installeren en kun je toch gewoon chatten.

Bij de Universiteit van Amsterdam is chat een manier geworden om te communiceren met gebruikers. Dit soort initiatieven juich ik alleen maar toe, er is toch niets handiger dan thuis met een probleem zitten dat iemand anders voor je op kan lossen zonder dat je daarvoor naar de bibliotheek hoeft. Ik hoop dat veel bibliotheken in Nederland dit initiatief overnemen en dat binnen niet al te lange tijd chat gewoon een onderdeel is van de reguliere dienstverlening van bibliotheken.

Meer info: UvA