Bibliotheekmens, kunsthistoricus en "internetfreak" schrijft over onderwerpen die haar dagelijks bezighouden zoals ict & (wetenschappelijke) bibliotheken kennismanagement en webontwikkelingen.

Tuesday, December 14, 2004

Know How Seminar deel 2: de middelen centraal

Vandaag bezocht ik het Know How Seminar deel 2: de middelen centraal, georganiseerd door Mediaplaza in Utrecht. De ondertitel van dit symposium was: De middelen centraal bij data-, informatie- en kennismanagement en vanwege het laatste onderwerp erg interessant voor mij.

In de morgensessie stonden een aantal case-studie op het programma en in de middag kon een tweetal interactieve sessies bezocht worden.
De inleiding op de dag werd verzorgd door prof. dr. Larry Lucardie (oprichter en directeur van Knowledge Values) waarna Marianne Herbert (Mediaplaza) de Know How Treasure Map liet zien. Een ontzettend mooie illustratie van hoe Mediaplaza omgaat met Kennismanagement. In een denkbeeldig lanschap wordt door middel van begrippen, symbolen en topografische tekens processen en ontwikkelingen binnen kennismanagement weergegeven, zo kunnen er bergen van Kennis, de hoofdstad Management en de zee van Succes op de kaart voorkomen. De map is gemaakt door CompanyMAP® uit Amsterdam. De kaart was voor € 10 te koop en uiteraard heb ik er een aangeschaft.

Na deze presentatie was het woord aan Wim Broers (directeur Politie Kennis Net). Het Politie Kennis Net (PKN) is een goed voorbeeld van een landelijk opererend kennisnetwerk, opgezet vanuit een kleine groep enthousiaste politiemensen, inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig systeem. Wat ik me tijdens de presentatie de hele tijd afvroeg is in hoeverre de man in het blauw op straat met dit systeem te maken heeft. Ik geloof dat in de toekomst dit netwerk ook per PDA toegankelijk wordt gemaakt en ja dan kan de man in blauw gewoon iets opzoeken terwijl hij iemand een boete geeft.

Voor de lunchpauze vertelde Eveline van der Grift iets over Digidoc, het digitale kantoor binnen het ministerie van Binnenlandse Zaken, opgezet om transparanter werken te bevorderen en de bureaucratie te verminderen. In Outlook is een digitale werkomgeving ontwikkeld door middel van een extra mappenstructuur. Hierin bevinden zich de taken, documenten, rapporten en andere documentatie. Directe aanleiding voor dit systeem was de slechte vindbaarheid van documenten en de inefficiente afhandeling van stukken. Digidoc is een open source toepassing en er wordt gekeken of dit systeem niet breder ingezet kan worden binnen de overheid.

Na de lunch konden twee interactieve sessies gevolgd worden. Mijn keuze viel op de sessie Kenniskaarten gegeven door mensen van het Telematica Instituut en Unstructured Data Management gegeven door Ordina. Van de eerste sessie werd ik niet warm of koud. Ik kan me voorstellen dat het systeem dat het Telematica Instituut gebruikt voor hen goed werkt, ik zag er echter geen bruikbare toepassingen voor. De sessie Unstructured Data Management ging over Text Mining en sprak mij meer aan en dan vooral het gedeelte waarin Text Mining wordt ingezet om complexiteit te reduceren. Goede gekozen voorbeelden maakten het concept Text Mining duidelijk.

Na deze sessies was er nog één plenaire bijeenkomst waar twee “snelle” mannen bespraken of Social Software een hype of een belofte voor de toekomst is. Social Networking, Business Networking en Blogging, het kwam allemaal aan bod. Interessant zeker, direct toepasbaar...... moet ik nog even over denken (behalve het bloggen dan, daarvan denk ik dat het zeker een hype zal worden, misschien zelfs op bedrijfsniveau – ingezet als onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden).

Met een hoofd vol indrukken kon ik om 17.00 uur naar huis. Morgen maar even alles op een rij zetten en bedenken welke informatie ik kan gebruiken bij mijn werk en welke direct de prullenbak ingaat.

Meer info: Mediaplaza