Bibliotheekmens, kunsthistoricus en "internetfreak" schrijft over onderwerpen die haar dagelijks bezighouden zoals ict & (wetenschappelijke) bibliotheken kennismanagement en webontwikkelingen.

Saturday, December 11, 2004

dyslexie/dyscalculie en e-learning

Vanavond onder het versieren van de kerstboom keek ik naar een kort fragment van de film Pearl Harbour. Ben Afleck refereerde aan het dyslectisch zijn en ineens moest ik denken. De informatievaardigheden, het e-learning, maar ook het gewone onderwijs, hoeveel rekening houden we eigenlijk met mensen met dyslexie en dan meteen ook maar met mensen met dyscalculie (omdat hier veel over wordt geschreven de laatste tijd)?

Bij het maken van internetpagina's houden we rekening met de richtlijnen die zijn opgesteld door W3C. Er moeten dan ook naar mijn mening richtlijnen zijn voor mensen met dyslexie (ik kan er naast zitten, zal eens op onderzoek uitgaan). Wat zijn dan de meest voor de hand liggende elementen die je kunt gebruiken om de informatievaardigheden begrijpbaar te maken voor mensen die moeite hebben met lezen? Superkorte teksten, weinig lange zinnen of woorden.... Ik heb werkelijk geen idee, ben teveel bibliotheekmens - hou dus van letters, boeken en informatie. Veel informatie!

Ik blijf nog even denken, kom hier vast nog een keer op terug als ik mijn onderzoek naar deze lastige vraag heb gedaan en misschien heb ik dan wat antwoorden. Suggesties zijn uiteraard meer dan welkom!