Bibliotheekmens, kunsthistoricus en "internetfreak" schrijft over onderwerpen die haar dagelijks bezighouden zoals ict & (wetenschappelijke) bibliotheken kennismanagement en webontwikkelingen.

Wednesday, December 08, 2004

bespreek een bibliotheek - deel 1 - de kb

In bespreek een bibliotheek maandelijks mijn mening over de website van een bibliotheek.

Voor deze eerste keer heb ik gekozen voor de bibliotheek der bibliotheken in Nederland: de KB (Koninklijke Bibliotheek) te Den-Haag.

Jaren geleden had ik de mogelijkheid om te neuzen in de schatten van de KB, ik mocht voor een onderzoek doen naar de verschillende Topografische Atlassen (collectie van historieprenten) in Nederland. En de KB bezit prenten, veel prenten!
In het depot werd ik rondgeleid door de conservator en werd mij veel informatie gegeven. Dit beeld heb ik nog steeds als ik aan de KB denk.


website koninklijke bibliotheek Posted by Hello

Niet zo heel lang geleden heeft de KB haar website vernieuwd en hij is mooi geworden. Alhoewel ik erg moet wennen aan de driedeling die niet op alle punten netjes is uitgelijnd. Jammer ook dat je moet scrollen om meer nieuws te lezen. De gekozen kleuren zijn wel lekker fris en geven de KB een hipper uiterlijk dan waar de meeste mensen aan denken bij een bibliotheek. Nu nog even mijn weg in de navigatie vinden en dan mag de KB weer in mijn lijstje van mooie sites.